dilluns, 3 de setembre del 2007

Al cim de l'splatter amb Lucio Fulci

Zombi 2, més coneguda entre nosaltres com Nueva York bajo el terror de los zombies, va ser probablement el primer èxit rotund a nivell comercial de Lucio Fulci (1927-1996) arreu del món. El realitzador italià s’havia convertit en un especialista de l’explotation tant conreada a nivell transalpí, consistent en aprofitar èxits comercials d’altres cinematografies i fer-ne rèpliques de diferents intensitats. Fulci havia treballat en westerns, comèdies eròtiques, cine d’acció, pel.lícules bèl.liques o terror, però va ser amb Zombi 2 quan va convertir-se definitivament en un tòtem del gore o splatter. Les escenes explícites de la pel.lícula, i especialment la del primer pla del globus ocular d’Olga Karlatos, que acaba enfonsat en una estella de fusta d’una porta, com si fos una oliva caçada per un escuradents, van elevar a històrica l’aportació de Fulci al gènere. No menys notable és la baralla en què s’embranquen un tauró i un zombi subaquàtic, mentre Auretta Gay aprofita per salvar-se de tots dos i ens permet de gaudir una estona més del seu esplèndid topless, abans no acabi irremisiblement abduïda pel col.lectiu zombi de l’illa caribenya cap on es dirigeix. Curiosament el títol castellà poc té a veure amb la pel.lícula, si exceptuem l’escena final on es veu el pont de Brooklyn materialment ocupat per zombis àvids de conquerir el planeta com va fer-ho el propi Fulci. A partir d’aleshores van arribar altres clàssics del terror sagnant com Aquella casa al lado del cementerio, El destripador de Nueva York, Aenigma o Demonia. Un artesà irrepetible dels fotogrames impregnats de sang i de fetge