dimecres, 9 de gener del 2008

Drama i passió al centre psiquiàtric

Segurament mai hauria arribat a fixar-me en Locura si no hagués estat perquè sortint del quiosc on agafo el diari, vaig trobar una caixa de cartró plena de llibres a preu de saldo. La veritat és que desconfio de segons quins descomptes, escamat pels xurros que t'acabes enduent a casa, però aquell dia, vaig notar que un dels llibres em demanava a crits que el comprés. Com que el dispendi era assumible, i a la contraportada explicava que l'autor també n'era del llibre que havia motivat a David Cronenberg per rodar Spider, vaig decidir de fer-li cas. Es tractava del Locura de Patrick McGrath, i quan al cap d'uns mesos vaig encetar-ne la lectura, em va confirmar que valia la pena haver-ho fet. La història narra com Stella, la dona del doctor Raphael, candidat a nou cap d'un prestigiós hospital psiquiàtric londinenc, acaba enamorada d'un dels reclusos, Edgar Starks. La malaltissa relació que es posa en marxa, sembla més pròpia de l'argument d'una novel.la romàntica a l'ús, però en aquest cas la follia degenera cap a un drama absolut, amb la família Raphael totalment destrossada, i un Starks evadit del sanatori i que està a punt de repetir el delicte pel qual ja l'havien tancat: l'homicidi de la seva companya. La novel.la es addictiva i supera abastament la simple novel.la de gènere per convertir-se en un obsessiu retrat que et deixa els dits impregnats de suor, de sexe urgent, de temors i de terror, d'amor autodestructiu i de passió incontrolable.